Vakantie 2023!

28 september 2023 - Bordeaux, Frankrijk

25 september.

De reis naar Frankrijk en Spanje wordt voorafgegaan door een jeugdkamp met de roeivereniging. Garanties dus op weinig slaap vooraf, terwijl de reisplanner zegt dat je 1100 km gaat reizen op de eerste dag: dat klinkt als een beste uitdaging! Dus direct na het kamp zoek ik het bed op en slaap 8 volle uren. De wekker gaat om 1 uur in de nacht, snel de koffer inpakken en omstreeks half drie start de reis, Frits heeft alle voorbereidingen geheel zelfstandig en autonoom getroffen: hulde!
Natuurlijk is de route nationale in Frankrijk favoriet boven de tolwegen, maar na dik een uur omrijden om Parijs te ontwijken, kiezen we toch voor de tolweg. Kost een paar centen maar dan mag je ook 130 rijden, als er niet een camion voor je wielen rijdt!
Om 17.00 uur bereiken we de bestemming die de Airbnb app ons aangeeft. Inmiddels meerdere oproepen en sms’jes van de host gemist hebbend, staan we bij een weg met twee duidelijke rode borden met een witte streep: hier mogen we niet inrijden. Gezagsgetrouw doen we dat ook niet! Na wat vrolijke miscommunicatie met de vriendelijke host, worden we op het punt waar we gestrand waren opgehaald en rijden we vervolgens langs nog veel duidelijkere borden waarop staat dat alleen de lokale bevolking toegang heeft, naar een lodge die onze verwachtingen overtreft! Op een perceel van maar liefst 16 hectare staat een houten lodge, met hottub, geweldig bed, complete keuken en in de hoek van de kamer hangt een enorme eikel van hout. Decoratie zullen we maar denken! De hottub is op soep temperatuur en dus ver boven het aangename, buiten is het ook 27 graden! Maar dat valt op te lossen door de whirlpool functie aan te zetten: het koude water onderin mengt dan met het hetere water van boven en uiteindelijk zitten we twee uur als balletjes in de soep te borrelen. De volgende dag is een “trip down memory lane”  voor Annette, we bezoeken Soulac sur Mer waar de fameuze ijssalon helaas dicht is, rijden door naar camping Le Gurp waar de golven als vanouds met ons spelen, om vervolgens door een verlaten en leeg Montalivet, naar Cap Ferret te rijden. Gelukkig laten daar de krabben zich zien en zelfs een kleine witte reiger! Daarna is een duik in de hottub die nog steeds warm is heerlijk!

27 september

We reizen van Frankrijk naar Spanje. Ik zal u de inconvenienten van deze reis besparen, maar het heeft iets te maken met de haperende electronica van de auto en Annette‘s behoefte landelijke routes te kiezen. Anders gezegd we komen een paar uur later in Sonabia, iets ten westen van Bilbao, aan dan gepland.
Ons appartement deelt het dak met vier andere appartementen, maar we hebben wel een eigen parkeerplaats en er is een elektrieken hek! En boven de rotsen cirkelen de gieren, dus we blijven voor de zekerheid in beweging. We dineren in een café waar we de waard storen tijdens een voetbalwedstrijd.

28 september

Vandaag hebben we de koelkast gevuld en zijn we op zoek gegaan naar een strandje. Annette heeft voor de zekerheid een badpak gekocht, want je weet maar nooit hoe preuts de Spanjaarden zijn! Onze wandeling wordt, niet gepland, wat langer maar leidt langs een schitterende rotskust. Via een door allerlei gemene steek planten omzoomd geitenpaadje bereiken we uiteindelijk het strandje ( er bleek natuurlijk ook nog een gewone ingang).
Aangekomen bleek het badpak niet nodig want heel wat badgasten hadden zich over gegeven aan naaktrecreatie. Annette was overigens na een hoge golf haar nieuwe zwembroekje kwijt. Het bleek overigens dat naakt recreëren, vooral bij de aanwezige mannen, tot een niet te onderdrukken neiging om te paraderen, met balletjes gooien of andere vormen van onrust leidde. Degenen die ook nog over een klein kutkeffertje beschikten hadden allemaal een appelrond buikje. O ja en bij vrijwel alle dames, maar tot mijn verbazing ook de meeste mannen, was alle beharing verwijderd. Nadat wij wat pret in het water hadden gehad, maakte de zee pret met ons, nadat we al drie keer te dicht bij de vloedlijn bleken te liggen, werden al onze spullen door een gemene golf overspoeld…

1. F.Post:
    Ga zo maar door. Lief,

Margreet Post
  3. Charlotte Bijl:
    30 september 2023
    Oh een hot tub! Kan je nog wel zonder Annet? Hopelijk is de waard inmiddels weer bijgekomen.. leuke foto's en veel plezier bij de volgende avonturen!