Annette sleurt Frits, Jarne en Diede mee op vulkanen-jacht!

13 juli 2018 - Lelystad, Nederland

Het begin!

Naast me klinkt het van achter de telefoon, waar druk naar een Airbnb gezocht wordt in de buurt van Napels en Campi Flegrei, een mysterieuze vulkaan ten westen van de Vesuvius: "ojeee, ik zit ineens in Tokio"!

Het zoeken van een verblijfplaats voor een paar nachtjes is best een ingewikkelde klus, dus die stel je zo lang mogelijk uit. Er moesten eerst andere zaken, een kerkbezoek, een uitje naar de Markerwadden, een theatervoorstelling van een collega en een diplomering van de geslaagde juf. Vandaag is de vakantie begonnen, dus dat is een mooi moment om niets meer uit te stellen. Want als we nog langer wachten, is de vakantie zomaar voorbij.

En waar gaat de reis naar toe? Niet naar Tokio, vulkanen in Italie en dan vooral de krater van Campi Flegrei, volgens een door oma verstrekt krantenartikel uit 2017 een sluimerend gevaar. Sinds 2005 is daar de bodem 45 cm omhoog gekomen en de vulkanoloog in de buurt zegt tegen de krant hoopvol: "nog een paar meter en een uitbarsting lijkt waarschijnlijk".  We zijn dus ruim op tijd, die uitbarsting gaan we niet beleven, maar dat de grond zou moeten borrelen en dat er kapotte asfaltwegen zijn rond kraters, rotswanden waar de rook uit opstijgt en rotswanden die naar zwavel stinken, dat klinkt dan weer heel aantrekkelijk.

Voorlopig zijn we in Umbrie blijven steken, maar gaat het doorzettingsvermogen van de vulkanoloog in het gezelschap vast een uniek appartement opleveren!

1. Judith:
    13 juli 2018
    Ik wacht vol enthousiasme de vulkanistische avonturen vastgelegd op beeld af. ;)